Zwanger!

“Je straalt” is één van de dingen die veel gezegd wordt tijdens de zwangerschap. Maar hoe kan dat toch? Zwangerschap, voor de één geluk en voor de ander pech als het aan komt op de huid. De hormoonhuishouding verandert. Dit kan voor veel voordelen zorgen maar ook nadelig zijn voor de huid. Hier de punten op een rij wat u allemaal tegen kan komen tijdens de zwangerschap.

Een rode huid
De doorbloeding in de huid verbeterd. Dit geeft een mooie gezonde blos, lucky you. Bij extreme doorbloeding kunnen er rode vlekken, couperose en spinaevi ontstaan.

SOS couperose: Ondersteun de bloedvaatjes in de huid door couperose producten te gebruiken. Dit zal de vaatwanden van de huid verstevigen om verslapping te voorkomen. Wees daarnaast voorzichtig met extreme temperatuur verschillen. Mochten er toch wat gesprongen bloedvaatjes ontstaan? Niet getreurd, dan kunt u het laten behandelen.

Talg en onzuiverheden
Er zal meer talg aanmaak ontstaan wat de huid prachtig zal laten glimmen. Teveel aan talg productie kan voor onzuiverheden zorgen. Daarnaast kan uw haar sneller vet worden.

SOS vetproductie: Zorg voor een milde gezichtsreiniger en een vitamine C houdend product. Let daarnaast op de voeding. Eet voldoende groenten om de pH waarde van het lichaam te verbeteren. Ga de onzuiverheden niet uitknijpen en ga ook niet overmatig peelen, dit zal alleen maar averechts werken. Wat vette haren betreft ga voor een sulfaat vrije shampoo om de talg productie zo min mogelijk te stimuleren, probeer ook niet iedere dag het haar te wassen.

Pigment
Tijdens de zwangerschap zijn we extra gevoelig voor hyperpigmentatie. Dit komt door extra oestrogeen en progesteron (vrouwelijke hormonen). Er kunnen meer sproetjes ontstaan tot eventueel echte pigmentvlekken in vorm van een vlinder op het gezicht. Dit wordt ook wel het zwangerschapsmasker genoemd. Er kunnen zelfs moedervlekken ontstaan en de tepels kunnen donkerder worden.

SOS hyperpigmentatie: Mocht u last krijgen van een zwangerschapsmasker, deze verdwijnt meestal vanzelf na de zwangerschap. Donkere tepels blijven echter wel. Het is belangrijk om een beschermingsfactor te gebruiken. Blijf goed uit de zon en bescherm de huid met kleding, een hoed en/of een zonnebril. Neem daarnaast wel vitamine D om dit voldoende binnen te krijgen voor de ontwikkeling van het kind en om vervelende zwangerschapskwaaltjes te voorkomen. Houd moedervlekken goed in de gaten, mochten ze onregelmatige randjes krijgen, groter of extreem donker worden ga hier dan mee naar de huisarts.

Striae
De huid wordt opgerekt, dit kan soms wat te snel gaan waardoor er scheuren in het onderhuids bindweefsel komen. Hoe jonger u bent, hoe meer kans u op striae heeft.

SOS striae: Probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen door hydraterende producten op het huidgebied aan te brengen zodat de huid soepel blijft en masseer dit lekker in. Heeft u toch striae? Dan kunnen we dit verzachten met de Microdermabrasie behandeling.

Jeuk
Tijdens onze zwangerschap hebben we meer jeuk! Onze lever heeft moeite om galzuren af te voeren. Die galzuren komen in ons bloed en gaan de zenuwen prikkelen wat een jeukend gevoel geeft.

SOS jeuk: Om de jeuk tegen te gaan is het aan te raden de huid goed te blijven hydrateren met body producten.

Haar en nagels
We hebben tijdens de zwangerschap extra oestrogeen in het lichaam en de haargroei en haaruitval cyclus wordt daardoor onderbroken. Ook de nagels zullen hier sterker door worden. Resultaat: Sterke nagels en een volle bos haar. Soms zit er helaas een pechvogel tussen die dof haar krijgt en veel haar uitval.

SOS haar en nagels: Genieten van een volle bos haar en lange nagels. Mocht je één van de pechvogels zijn..

Aanraders
Smeren smeren smeren! Alles soepel houden. Maar dit valt of staat met uw levenstijl.. Zorg er voor dat u van binnen ook aan de slag gaat. Voldoende water drinken, genoeg beweging en gezonde gevarieerde voeding (het liefst zo puur, biologisch en onbewerkt mogelijk). Start elke dag met een groente smoothie. Uw kind zal een beter afweersysteem krijgen door de extra vitamines en mineralen. Mijd alcohol, (rauw) vlees, lever, (bewerkte) suikers, kant-en-klaar producten, roofvissen, rauwe melk en bepaalde kruiden. Bescherm uzelf goed tegen de zon maar neem wel extra vitamine D. En vermijd producten met vitamine A.

We adviseren om tijdens de zwangerschap uzelf goed te verdiepen in uw voeding om het beste uit de ontwikkeling van uw kind te halen. Dit kunt u doen door eventueel een voedingsdeskundige op te zoeken.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s