Water drinken..

WE BESTAAN VOOR 70% UIT WATER MAAR WIST JE DAT 74% VAN DE BEVOLKING EIGENLIJK HELEMAAL NIET GENOEG WATER DRINKT?

Volgens onze Japanse vrienden…
Volgens onze Japanse vrienden is het enorm helend als je koud water op een nuchtere maag drinkt. Vooral bij kwaaltjes zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, lichamelijke klachten, hartkwalen, ontstekingen, astma en bijvoorbeeld darmproblemen. Ook drinken Japanners warm water of thee bij hun maaltijden omdat dit de voeding beter en sneller laat verteren.

Water voor de huid
De huid is het grootste orgaan van het lichaam. We bestaan allemaal grotendeels uit water. Wanneer je voldoende water drinkt voorzie je de huid van voldoende vocht en verbetert het de stofwisseling in de huid. Ook worden plissé rimpeltjes in onze huid verminderd. Daarnaast krijgt je huid haar gezonde glans terug. Gebruik een hydraterende crème op basis van hyaluronzuur en plantaardige vetten. Dit zorgt voor de juiste vochtbalans omdat het vocht bindt in de huid.

Water voor het lichaam
Vocht helpt bij afvallen. Drinken voor een maaltijd voorkomt dat jij jezelf overeet. Heb je wel echt honger of heb je gewoon dorst? We krijg hetzelfde signaal door voor het gevoel van honger en dorst. En het is voor jou erg moeilijk te herkennen welke van de twee je voelt. Het gevoel van dorst krijg je pas als je een droge mond krijgt, en dan ben je eigenlijk al te laat. Water bevat geen calorieën, voeding daarentegen wel. Ook zorgt water ervoor dat je lichaam de afvalstoffen goed kan afvoeren via de urine wegen (ontgiften).

Water is voor sporters ook enorm belangrijk, je verliest veel vocht d.m.v. zweten. Dit moet goed aangevuld worden. Water helpt je spieren te herstellen en reduceert spierpijn. Ook stimuleert het ons metabolisme, onze verbranding. Maar het allerbelangrijkste: Water geeft je een enorme energie boost! (En dat zonder calorieën!!)

Water is goed om om al het vastgehouden vocht in ons lichaam af te drijven. Je lichaam ervaart te weinig vocht als levensbedreigend en zal hierdoor al het vocht wat we in ons lichaam hebben gaan vasthouden. Bestrijd het vocht vasthouden door meer te drinken.

Water werkt tegen ziektes
Te weinig water in je lichaam kan een grote veroorzaker zijn van ziekte. Denk er maar eens over na.. Wanneer je te weinig drinkt kun je aan het einde van de dag last krijgen van hoofdpijn. Het drinken van voldoende water zorgt ervoor dat je hoofdpijn weer verdwijnt/vermindert. Bij genoeg water drinken verlaag je de kans op een hartaanval, voorkom je nierstenen en worden urineweg infecties zoals blaasontsteking tegengegaan.

Wanneer je een vocht tekort hebt gaat het lichaam vocht lenen op minder belangrijke gedeeltes om de belangrijke delen van het lichaam goed te laten functioneren, zoals de hersenen en het hart. Dat wil zeggen dat minder belangrijke gedeeltes ‘op pauze’ worden gezet. Helaas zijn de darmen hiervan vaak de dupe. Daardoor hebben veel mensen snel last van darmaandoeningen zoals een spastische darm, een slechte spijsvertering, constipatie, etc.

Ook reguleert water de lichaamstemperatuur. Het kan je lichaam verwarmen of weer goed af laten koelen.

Wist je dat..
* Wanneer je niet voldoende water drinkt je het hormoon cortisol produceert? Dit is een stresshormoon. En we weten dat stress slecht is voor het lichaam!
* Je bij uitdroging op een kort termijn last krijgt van hoofdpijn, concentratie verlies, vermoeidheid, buikpijn en een vieze adem?
* Dorst.. of een droge mond pas een laatste signaal is van water tekort? Eerdere signalen van water tekort zijn honger, hoofdpijn, slechte concentratie spierkrampen en donkere kringen.

Hoe stimuleer ik mijzelf tot het drinken van voldoende water?
– Begin je dag met een groot glas water met een uitgeperste citroen. Wanneer je wakker wordt is het lichaam minstens 8 uur lang niet voorzien van vocht, het is dus belangrijk om dit meteen aan te vullen. Citroen zorgt ervoor dat er een lekker smaakje aan het water zit waardoor jij zeker weten jouw glas leeg drinkt.
– Neem bij het ontbijt een glas kruidenthee. Hierdoor heb je sowieso al weer 2 glazen water naar binnen gewerkt voor je aan de dag begint. En je verteerd je voedsel ook meteen beter.
– Drink voor elke maaltijd eerst een glas water. Hierdoor ben je sneller vol. Wanneer je 4/5/6 maaltijden nuttigt per dag heb je sowieso al 4/5/6 extra glazen opgedronken.
– Wanneer je een kantoorbaan hebt: Zet een flesje water op je bureau. Doe eventueel wat lekkere smaakmakers bij het flesje in zoals citroen, munt en/of sinaasappel.
– Drink voor het slapen gaan een kopje kamille thee. Kamillethee word al duizend jaar gebruikt als slaapthee en is rustgevend (vooral in stressvolle periodes) en kalmerend. Door deze thee te drinken voor het slapen gaan, val je beter en dieper in slaap.

Varieer met water..
Wanneer je veel water drinkt kan het soms best saai worden. Daarom kun je water heel lekker op smaak maken met bijvoorbeeld fruit, komkommer, citroen, sinaasappel, munt of limoen. Ook is het een goed idee om veel groentes te consumeren, daar zit ook ontzettend veel vocht in.

Met thee kun je ook goed variëren. Denk aan stukjes gember, munt of zoethout. Kies altijd voor kruiden thee en laat de zwarte thee liever staan. Groene thee is overigens enorm rijk aan antioxidanten wat weer goed is voor je metabolisme.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s