Vitamine C

Vitamine C, ook wel bekent als ascorbinezuur. Een antioxidant die er voor zorgt dat je weerstand optimaal word gehouden, voor vorming van bindweefsel, opname van ijzer, gezonde botten, tanden en bloedvaten. Het voorkomt scheurbuiken en virusziektes.Ons lichaam kan vitamine C niet zelf automatisch aanmaken. Daarom is het belangrijk voldoende hiervan binnen te krijgen door middel van voeding bijvoorbeeld.

“Wanneer je niet voldoende vitamines hebt en een verkoudheid krijgt en als gevolg daarvan een longontsteking, dan zal de diagnose niet zijn ‘gebrek aan vitamine C’, maar longontsteking” – Albert Szent-Györgyi, arts & Nobelprijswinnaar en ontdekker van vitamine C

De huid
Vitamine C: goed voor de gezondheid, maar ook onmisbaar voor de huid. Het is een rijke bron van antioxidanten en zal de huid optimaal beschermen. De huid wordt beschermd tegen veroudering. Ook stimuleert vitamine C de collageen aanmaak (bindweefsel) en het verzacht pigmentvlekken. Voor acne bied vitamine C ook een uitkomst, het voorkomt onzuiverheden. Vitamine C zal ook zorgen voor betere opname van andere mineralen en vitaminen in de huid.
Resultaat: Een stevige vollere huid die vrij is van pigmentvlekken en onzuiverheden.

Smeren
Belangrijk is dat de vitamine C ingekapseld moet zijn. Het is namelijk extreem gevoelig voor zuurstof en het zou zonder zijn als u de pot crème opendraait en na de eerste lik crème alle vitamine C verdwenen is!

Voeding
Vitamine C moeten we halen uit onze voeding. De meeste vitamine C vinden we in paprika en niet in sinaasappels zoals veel mensen denken. Ook broccoli, witlof, spruitjes, kiwi’s en aardbeien zijn een rijke bron van vitamine C. Eet dus vooral citrusvruchten, koolsoorten en groene groenten.

Let wel op dat je voor biologische groenten en fruit kiest, deze zijn niet bespoten met schadelijke gifstoffen en zijn het rijkst aan vitamines en mineralen.

Supplementen
Doordat fruit vaak onrijp geplukt wordt en pas in de laatste fase van de rijping vitamine C gevormd wordt is het erg moeilijk om deze vitaminen volledig via voeding binnen te krijgen. Daarom is het ook raadzaam om vitamine C in supplement vorm in te nemen.

Volgens orthomoleculair arts Gert Schuitemaker is het advies om dagelijks 2 tot 3 keer per dag 1000 mg vitamine C in supplement vorm te slikken, naast de gezonde voeding.

“ De enige fout die we maken met vitamine C, is dat je er te weinig van neemt.” – Dr. Thomas Levy, cardioloog

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s