Rosasea

Hoe herken je rosacea?

  • Regelmatige een rode huid. Vooral na inspanning, alcohol, roken, temperatuur verschillen en het eten van bepaald (gekruid) voedsel.
  • Een toename van kleine bloedvaatjes (teleangiëctasieën) in het gezicht (lijkt op couperose).
  • Bultjes in pukkeltjes die niet goed uitgedrukt willen worden.
  • Gevoelig voor cosmetica.
  • Een brandend of prikkelende huid.
  • Gevoelige of snel geïrriteerde ogen.

Een grote kans dat jij last hebt van rosacea. Je kunt dit vast laten stellen bij de dermatoloog. Deze veelvoorkomende huidaandoening begint vaak pas na je dertigste levensjaar en het komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Vaak wordt rosacea door de pukkeltjes en bultjes verward met acne, maar verder lijken de beide huidaandoeningen totaal niet op elkaar.

Herken Rosacea
Rosacea herken je aan de  roodheid in de huid, langdurig blozen, verwijde bloedvaten (couperose) en bultjes (papels) en pukkeltjes (pustels). Vaak heeft de helft van deze huidaandoening ook last van oog klachten zoals droge ogen maar ook vaak oogontstekingen. Dit oog probleem wordt ook vaak beschreven als continue een zandkorrel in het oog. Verder kan de huid heftig reageren op bepaalde dingen waarbij de huid heftig kan prikken, branden, jeuken en erg droog aan voelt.Uiteindelijk kan de huid verdikken, hierdoor kan er vocht onder de huid ontstaan wat men oedeem noemt. Dit zie je vooral veel gebeuren bij mannen.

Oorzaak
Wat de oorzaak is van rosacea is nog steeds onbekend. Wel kan rosacea beïnvloed worden door uitwendige factoren zoals warmte, voeding, geneesmiddelen, zon en het gebruik van cosmetica. Vooral corticosteroïden (hormoonzalven) doen niet veel goeds voor een rosacea huid. Vaak bevind de bacterie ‘staphylococcus aureus’ zich op een huid met rosacea. Externe factoren zoals roken, alcohol gebruik, temperatuurverschillen, stress, emoties, gekruid eten en veel blootstelling aan de zon kunnen rosacea verergeren.

Verschillende stadia
Rosacea kan zich in verschillende stadia bevinden. Bij stadium 1 komen de erg blozende wangen die soms uren aanhouden. Door bepaalde invloeden van buitenaf kan je een prikkend gevoel ervaren. Als je dicht op de huid kijkt zie je vaak dunne bloedvaten (teleangiectasieen). Stadium 2 is al wat heftiger. Er zijn meer papels en pustels. Ook poriën worden beter zichtbaar en er ontstaat duidelijke couperose in de huid. Soms kan er een heftige zwelling/ontsteking optreden in de huid. Stadium 3 heeft nog grotere pustels en je ziet echt rode schijven op de huid. De huid wordt ruwer en de gezichtscontouren worden minder duidelijk. Dit kan zelfs zo ver gaan tot een verdikking van de neus.

Ga naar een dermatoloog voor een diagnose. Als je weet dat je rosacea hebt, kan je er rekening mee houden. Na de diagnose kunnen wij je helpen bij het verzorgen van jouw huid.

De chronische huidaandoening Rosacea is erg gevoelig voor prikkels en invloeden van buitenaf. Daarom hebben we deze voedingsadviesen voor jou op een rijtje gezet.

Koolhydraten
Eet weinig koolhydraten en laat snelle koolhydraten weg uit je voedingspatroon. Dit betekent geen suiker- en witte bloemproducten. Je kunt ervoor kiezen om dit om te ruilen voor extra groentes. Koolhydraten zorgen voor een wisselende bloedsuikerspiegel, dit is niet gunstig voor de huid.

Specerijen
Laat gekruid voedsel staan. Denk hierbij aan scherpe kruiden. Dit zorgt voor teveel verwijding van de bloedvaten en maakt Rosacea roder. Let op de inname van natrium en zout. Beperk het gebruik hiervan en kies voor Himalaya zout.

Eet puur en biologisch en lees de ingrediëntenlijsten
Kies je eten zo puur en onbewerkt mogelijk. E-nummers en andere chemische toevoegingen in voeding moeten allemaal gefilterd worden door de lever waardoor deze zwaar belast wordt. De lever krijgt moeite met het filteren en zal verzwakken. Vermijd koekjes, snoepjes en kant-en-klaar maaltijden. Lees de ingrediëntenlijst op de verpakking goed door voordat je iets in de winkelwagen gooit. Kies de kortste ingrediëntenlijst en weet wat je eet. In Biologische producten zitten meer voedingsstoffen en minder gifstoffen. Vitamines en mineralen zijn beter ontwikkeld. Maar ook hier: lees de ingrediëntenlijst, want er is bijvoorbeeld ook biologische suiker.

Histamine rijke voeding
Voorkom daarnaast histamine rijke voeding zoals varkens/lams vlees, schaal en schelpdieren, schimmelkazen, temph, tofu en soja. Met name groenten en fruit zoals tomaten, spinazie, avocado, mango, kiwi, aardbeien en kruiden als kaneel en koriander zijn beruchte histaminebronnen. Er zijn meer histamine rijke voedingsmiddelen. Op internet vind je meer lijsten met histamine rijke voeding.

Vitamines
Kies multivitaminen. Vooral vitamine D en vitamine B zullen jouw huid erg goed doen. Je kan deze vitamines los nemen, maar ook is omega 3 erg belangrijk voor jouw huid. Hennepzaad olie bevat de perfecte verhouding GLA-omega 3. Ook een eetlepel chia zaad eten per dag is ontzettend gunstig bij rosacea.

L-Lysine
Neem extra aminozuur L-lysine. Dit zit in noten, zaden, ei, vlees en vis. Je kan het ook in supplementvorm nemen. Eerlijk gezegd is dit beter omdat een lage dosis L-Lysine weinig zin heeft. L-lysine versterkt het immuunsysteem en is onder andere een bouwsteen voor het lichaam.

Vermijd alcohol, vooral rode wijn. Laat chocolade staan. Eet liever geen kaas en drink geen koffie. Neem daarnaast extra probiotica voor het herstellen van de darmflora. Ook roken kan rosacea sterk verergeren.

Kijk vooral wat voor jou werkt, en waar jouw huid rustiger van wordt. Want elke huid is anders.

Voor een huid met rosacea geldt:

Less is more
Het is belangrijk om jouw huid zo min mogelijk te belasten. Gebruik producten speciaal voor een gevoelige huid. Hou het bij een extreem milde cleanser en een crème met antioxidanten zoals vitamine C. Kies voor parfumvrije producten. Tip: Spray je parfum ook niet op je huid, maar bijvoorbeeld op je kleding en in je haar.

Zonnecrème gebruiken
Gebruik dagelijks een zonnecrème/dagcrème met een SPF. Jouw huid heeft weinig bescherming te bieden. Daarom is het belangrijk om ‘s ochtends al een crème aan te brengen die jouw huid beschermt tegen beschadigingen van de zon. Hoe meer de huid beschadigd, hoe erger de rosacea wordt.

Temperatuurverschillen & zon mijden
Voorkom extreme temperatuursverschillen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bezoekje sauna. Ook teveel zonnebaden is niet goed voor jouw huid. Teveel zon is bij sommige mensen juist de oorzaak van deze chronische huidaandoening.

Relaxen
Stress is de grootste boosdoener voor de huid. Bij te veel aan stress verergert de rosacea in de huid. Dit komt door de grote hoeveelheid cortisol, het stresshormoon dat dan vrijkomt. Stress veroorzaakt enorme blossen in de huid. En een huid met rosacea kan van een stress moment nog dagen last hebben.

Ga niet intensief sporten
Ga niet te intensief sporten. Hierdoor komt er veel stuwing (extra doorbloeding) in je gezicht waardoor de rosacea weer opvlamt. Kies ervoor om elke dag een half uur op lage intensiteit te bewegen.

Gebruik van eventuele geneesmiddelen
Rosacea is een huidaandoening waar nog geen specifiek medicijn op is gevonden. Wel kan er goed op antibiotica gereageerd worden (oraal of uitwendig in crème vorm). Vraag je huisarts/dermatoloog om meer informatie hierover.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s