Gevaren van de zon

Hoe gevaarlijk de zon ook is.. we hebben de zon nodig om te leven. De zon bevordert de vorming van lichaamseigen gelukshormonen: ook wel bekend als endorfinen die verantwoordelijk zijn voor aanmaak van vitamine D. Wie wil er dan denken aan verbranden, huidveroudering of zelfs huidkanker?

De zon die bestaat uit UV-stralen en kan binnen enkele minuten onherstelbare schade veroorzaken. Volgens dermatologen is twee derde van de huidkankerpatiënten verkeerd om gegaan met de zon. De zon is negentig procent verantwoordelijk voor huidveroudering en is hiermee de nummer één oorzaker van rimpels en andere vormen van huidveroudering.

Ons DNA
Ons hele lichaam bestaat uit cellen. Voor de huidcellen is het haast onmogelijk om zich te beschermen tegen de zon, want UV-stralen dringen tot diep in de huid door en beschadigen hierdoor ons DNA. Ons huideigen herstel mechanisme kan tot bepaalde hoogte de beschadigingen ongedaan maken en je huid beschermen, maar wanneer wij zomers of op vakantie in de brandende zon zijn dan is het herstel vermogen te minimaal. Hierdoor vind cel beschadiging plaats en dit zal bij de celdeling doorgegeven worden aan de nieuwe huidcellen. Denk hierbij aan voorteken van typische ouderdomsvlekken, huidveroudering en in het ergste geval huidkanker.

UVA en UVB
Op bijna alle zonnefactoren staat het wel “Beschermt tegen UVA en UVB stralen”, maar wat betekent UVA en UVB precies?

De stralen van de zon bestaan uit verschillende UV stralen. Onder andere UVA; dat staat voor veroudering (Aging) en UVB; dat staat voor verbranding (Burning). UVB zorgt er ook voor dat de huid verkleurd. Door de stralingen maken we zelf bescherming aan door extra pigment en huidverdikking. Daarom kleuren we bruin. Helaas door te veel uv straling of te weinig bescherming kan dit ook rood kleuren en verbranden. UVB is ook verantwoordelijk voor de aanmaak van vitamine D.

UVA en UVB filters kunnen het doordringen van UV straling verminderen, maar ze kunnen het niet volledig voorkomen. Daarom is het dus belangrijk om niet tussen twaalf en drie uur te gaan zonnen wanneer de zon op z’n hoogst staat en eventueel genoeg kleding en een hoed te dragen. Mocht u toch in de zon gaan is het belangrijk een goede zonnefactor te gebruiken en dit om de 2 uur herhaaldelijk smeren.

Zon en de winter
Het is zelfs belangrijk om ook in de winter en met bewolkte dagen een zonnefilter te dragen. De wolken laten namelijk 80% van UV stralen door, UVA gaat zelfs door glas heen dus ook wanneer je binnen zit staat de huid in contact met UV stralen.

Infrarood
Niet alleen bevat de zon UV stralen, maar ook infraroodstralen. Infrarood is de warmte die je voelt van de zon. Echter is infraroodstraling veel gevaarlijker dan men denkt.. infrarood gaat ontzettend diep in de huid en zorgt ervoor dat onze huid dunner wordt, het onttrekt vocht uit je huid en veroorzaakt schadelijke radicalen. Deze schadelijke radicalen kunnen met antioxidanten, vitamine C en vitamine E worden geneutraliseerd.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s