Antioxidanten

Altijd maar in die beschrijving: Anti oxidatieve werking, Vanger van vrije radicalen, bescherming tegen oxidatieve beschadiging. Maar stiekem weet u niet helemaal niet wat het is. We zullen u het duidelijk uitleggen..

Vrije radicalen beschadigen onze huid
Antioxidanten zorgen er voor dat wij worden beschermd regen de zogenoemde “vrij radicalen”. Vrije radicalen zijn schadelijke stoffen die kunnen vrijkomen als gevolg voor oxidatieve reacties.

Oxidatieve reacties komen vrij uit energie van voedingstoffen, maar ze zweven ook door de lucht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan stralingen van technologie, sigaretten rook of bijvoorbeeld uitlaatgassen van auto’s. Sigarettenrook bevat heel veel vrije radicalen en door langdurige stress, intensief sporten, het eten van veel suikers & transvetten of het drinken van alcohol krijgt u al snel een overdosis binnen. Wanneer u ziek bent en een ontstekingsreactie heeft, kan er ook een oxidatieve reactie ontstaan waarbij er vrije radicalen vrij komen.

Nu is het zo dat wanneer we de vrije radicalen in ons lichaam niet op tijd uitschakelen, er schade ontstaat de lichaamscellen (het DNA). U kunt een vrije radicaal dus eigenlijk zien als een soort van aanvaller.

Antioxidanten
Gelukkig kunnen we met een leger antioxidanten het lichaam beschermen tegen DNA beschadiging. Dit maken we gelukkig zelf aan. Antioxidanten zorgen ervoor dat vrije radicalen geen kans krijgen om de lichaamscellen te beschadigen. Voor een optimale bescherming kunnen we extra antioxidanten toevoegen uit voeding en met de juiste huidverzorging. We moeten de oxidatie tegen aan.

Antioxidanten eten
Gevarieerde voeding is een must om antioxidanten binnen te krijgen. Zoek in de voeding:Vitamine C, E, B2, Q10, seleen, zink, ijzer, koper, mangaan en carotenoïden. Vermijd: Suikers, E-nummers en al het andere bewerkte voedsel en eet gezonde gevarieerde biologische voeding, zo puur mogelijk.

Aanraders:
– Groentes, zo kleurrijk en gevarieerd mogelijk.
– Fruit. De koning onder de fruitsoorten zijn bosvruchten. Kies voor biologisch fruit waarbij de schil niet bespoten is met gifstoffen.
– Kruiden en specerijen: Vers of gedroogd maakt niet uit, alles is goed.
– Kiemen. We vinden veel bouwstoffen en antioxidanten in jonge kiemen.
– Noten, pitten en zaden. Onbewerkt, ongezouten en ongebrand. Qua zaden zijn hennepzaad en sesamzaad de beste keus.

Chocolade
Wist u dat cacao ook rijk is aan antioxidanten? Kies wel voor de meest pure vorm van chocolade. Wilt u een reep chocolade kopen? Neem dan een reep boven de 70% aan cacao. Let wel op: Eet chocolade met mate i.v.m. de suikers.

Antioxidanten smeren
In crèmes bevinden zich ook veel antioxidanten. Kleine voorbeeldlijst aan antioxidanten: Vitamine C, E & B2, Co-enzym Q10, Seleen, agicyl, lumicol mechanisme, ijzer, Koper, Zink, Edelweiss, Thermophilus, Algen, Cystusroos en de champangepeer

Gevolg aan teveel vrije radicalen en te weinig antioxidanten
Wat nou als het lichaam teveel beschadigd wordt door vrije radicalen? Veroudering en ziektes zijn het gevolg. Denk bij ziektes bijvoorbeeld aan hart- en vaatziekten, kanker, ontstekingen, beroertes en de ziekte van Alzheimer.

Ook de huid kan verouderen door aanwezigheid van teveel aan vrije radicalen. De hoornlaag kan beschadigen (schilfer vorming en droogte op de huid), verlies aan collageen en  elasticiteit, duidelijkere aanwezigeheid van teleangiëctasieeën (couperose, rokers en alcoholgebruikers hebben ook vaak last van couperose), pigment,- en lever vlekken, verstoring van het huideigen detoxsysteem (ontgifting van de huid, slechte detox kan een oorzaak van levervlekken zijn) en een verkleurde, grauwe, doffe, vale huid.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s