Acne

Acne is één van de meest voorkomende huidaandoeningen en heeft vaak een behoorlijke impact. Hoewel acne als ‘gewoon’ wordt bestempeld kan het behoorlijk hinderlijk en cosmetisch storend zijn en zelfs tot langdurige somberheid leiden. Een zeer ernstige aandoening dus.

Oorzaak
Acne wordt veroorzaakt door een ontsteking van de talgklier follikel. Dit kan komen door een verdikte hoornlaag, verhoogde talgproductie en/of de aanwezigheid van de ‘Propionibacterium acnes’ bacterie op de huid. Bij acne is er vaak een erfelijke aanleg aanwezig. Ook kunnen bepaalde cosmetica, olie- of chloorhoudende producten, geneesmiddelen en druk en wrijving op bepaalde plekken acne veroorzaken.

Volgens veel artsen en dermatologen heeft voeding niks te maken met acne. Alhoewel veel mensen met acne wel merken wanneer zij bijvoorbeeld veel melk, varkensvlees of snelle suikers nuttigen, de acne wel erger wordt. Daarom is het aan te raden om ook goed op je voeding te letten.

Acne soorten
Er zijn heel veel verschillende varianten van acne zoals bijvoorbeeld acne vulgaris en acne conglobata. Acne bestaat voornamelijk uit meeëters (comedonen), rode pukkels (papels) en pukkels met etter (pustels).

Geduld bij acne
Acne heeft veel tijd nodig voordat het uitbehandeld is. Geef een behandeling tegen acne altijd voldoende tijd. Soms duurt het weken/maanden voordat er zichtbaar resultaat is. Het is niet verstandig om van het ene middel of behandelmethode naar het andere over te stappen. Soms kan het zelfs zijn dat in de beginfase de huid eerst verslechterd voordat het verbetert.

Vergoedingen
Is jouw acne ernstig genoeg, dan kom je in aanmerking voor vergoedingen bij jouw verzekeraar. Informeer hiernaar bij jouw verzekering. De factuur die je van ons meekrijgt, kan je indienen bij jouw verzekering. Deze kan (deels) vergoed worden.

 

Acne door voeding
Een ongezonde levensstijl heeft invloed op de huid. Door ongezonde voeding heeft de lever het zwaar: het bloed, de nieren en de lever moeten harder werken om het lichaam schoon te krijgen van afvalstoffen uit voeding, suikers, nicotine en bijvoorbeeld medicijnen en alcohol.

Suikers
Vermijd producten met een te hoge glycemische index. Dit zijn producten waarbij de bloedsuikerspiegel snel omhoog schiet (snelle suikers). Denk hierbij aan bepaalde zuivel- en graanproducten, snoep, koek, frisdrank, energydrink, vitaminedrank en fruitdrank. Een hoog suikergehalte kan van invloed zijn op acne. De “suikerpiek” in het bloed zorgt voor de aanmaak van insuline. Insuline stimuleert de productie van het hormoon: androgeen. Dit hormoon verhoogt op zijn beurt de talgproductie. Zuivel producten mogen gerust, maar let wel op de suikers in deze producten.

Zuivel
Zuivel zelf hangt echter af per persoon. Waar de een heftig reageert op lactose in melk heeft de ander geen last. Mocht je reageren hierop, kies dan eens voor geitenproducten zoals geiten yoghurt/melk/kaas. Deze producten bevatten minder lactose, meer essentiële vetzuren en is beter verteerbaar door het lichaam dan koeienproducten. Uit onze ervaring hebben wij gemerkt dat mensen slecht reageren op melk en kaas, maar bijvoorbeeld wel goed reageren op kwark en yoghurt. Dit heeft te maken met het verwerkingsproces van de producten.

Chocola
We willen geen chocolade verbieden omdat dit namelijk ons gelukshormoon stimuleert. Maar doe dit met mate! Gewone chocolade bevat veel suikers en lactose. Kies voor 70% Pure chocola.  Wanneer je last hebt van acne kun je wel wat endorfine(gelukshormoon) gebruiken, een acne huid kan je namelijk erg ongelukkig kan maken.

Vlees en vis
Vleeswaren en eieren zijn een rijke bron van eiwitten. Ze hoeven niet te ontbreken maar kunnen wel een probleem vormen voor acne (in verband met het verhogen van de zuurgraad wat een ongunstige werking heeft op een acne huid). Probeer sowieso varkensvlees en vet vlees te mijden. Het beste is om vlees zo veel mogelijk te minderen in de voeding. Mocht je toch vlees willen eten kies dan voor biologisch kip- of rundvlees. Vette vis zorgt voor de goede omega-3 vetzuren, zet deze dus wel op je menu, het liefst 2 keer per week.

Puur, Biologisch en lees de ingrediëntenlijsten
Kies je eten zo puur en onbewerkt mogelijk. E-nummers en andere chemische toevoegingen in voeding moeten allemaal gefilterd worden door de lever waardoor deze zwaar belast wordt. De lever krijgt moeite met het filteren en zal verzwakken. Vermijd koekjes, snoepjes en kant-en-klaar maaltijden. Lees de ingrediëntenlijst op de verpakking goed door voordat je iets in de winkelwagen gooit. Kies de kortste ingrediëntenlijst en weet wat je eet. In Biologische producten zitten meer voedingsstoffen en minder gifstoffen. Vitamines en mineralen zijn beter ontwikkeld. Maar ook hier: lees de ingrediëntenlijst. Want er zijn ook biologische suikers.

Vetten
Kies niet voor geharde vetten en transvetten. Transvetten zijn schadelijk voor de gezondheid. Dit vind je terug in margarine, halvarine, koekjes, pizza’s en koffiemelkpoeder. Kies in plaats van margarine voor biologische roomboter. Roomboter is een natuurlijk, onbewerkt natuurproduct en bevat vitamine A, D en E. Roomboter is mechanisch vervaardigd en niet chemisch bewerkt zoals halvarine en margarine. Avocado’s zijn een goede bron van gezonde onverzadigde vetten. Avocado’s werken daarnaast zeer ontstekingsremmend.

Groentes, noten en fruit
Eet veel groentes en fruit. Dit herstelt de zuurmantel van de huid (mensen met een acne huid hebben vaak een te zure ph-waarde). Kies bij fruit vooral voor appels, rode en blauwe bosvruchten vanwege het hoge gehalte aan antioxidanten. Eet noten, pitten en zaden. Dit werkt positief op de lever, darmen en huid. Kies vooral voor amandelen, walnoten, ongebroken lijnzaad en hennepzaad.

Brood
Kies bij brood voor volkoren of zuurdesembrood. Onze voorkeur gaat uit naar zuurdesem i.p.v. gist. Gist is niet gunstig voor de darmen (de snelle koolhydraten worden omgezet in suikers). Zuurdesem zal de darmen juist positief beïnvloeden. In plaats van brood kan er ook gekozen worden voor zilvervlies rijstwafels of spelt/glutenvrije crackers.

Koken
Gebruik bij het bakken alleen kokos- of palmvet. Andere vetten zijn erg slecht af te breken door de lever waardoor het zal samenklonteren in het bloed en daardoor worden de hormonen verstoord. Daarnaast oxideren andere oliën bij het verhitten boven de 25 graden (oxidatie zorgt voor het vrijkomen van schadelijke stoffen en is belastend voor het lichaam). Bij kokos- en palmvet gebeurt dit niet. Tip: Kruid het eten met Kurkuma (geel wortel), dit werkt helend op onze lever en remt ontstekingen.

Belangrijke vitamines die je in suplementvorm kan slikken 
Vitamine A zorgt ervoor dat eiwit en talg niet vast komen te zitten onder de huid en het reguleert de huidcyclus. (Vitamine A is niet geschikt tijdens de zwangerschap). Vitamine C is noodzakelijk voor de vorming van nieuwe collageen en stimuleert wondheling. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de celdeling zoals in het immuun(afweer)systeem. Zink werkt kalmerend en voorkomt de groei van de Propionibacterium acnes, een bacterie die ontstekingen veroorzaakt. Vitamines kun je als supplementvorm in nemen. Het is goed om elke dag een multivitamine te slikken. Probiotica zijn levende bacteriën die voor een uitgebalanceerde darmflora zorgen. Neem elke ochtend een half uur voor het ontbijt een probioticum in.

Drinken
Drink voldoende water. Water hydrateert het lichaam en zorgt voor een gevulde, gezonde huid. Hydratatie helpt afvalstoffen af te voeren die huidproblemen veroorzaken. Vocht is een transportmiddel voor onze huid. Drink ook zuivere thee soorten zoals brandnetel thee of mariadistel thee. Wil je geconcentreerd vocht binnenkrijgen? Eet dan de groentes die veel vocht bevatten zoals wortel, komkommer en rauwkost. Deze zijn veel zuiverder dan water en bevatten meer mineralen die je huid oppeppen. Tip: Eet bij je lunch en avondeten 100-200 gram rauwkost.

Zo moet je de huid verzorgen

Reinigen
Het is van belang om ‘s ochtends en ‘s avonds de huid goed te reinigen met een mild reinigingsproduct. En acne huid is een geïrriteerde en gevoelige huid. Gebruik dus geen uitdrogend reinigingsproduct. Kies voor een reiniging zonder zeep, emulgatoren, parfum en alcohol.

Exfoliëren (Peeling)
Acne kan ontstaan door een te dikke hoornlaag. Daarom is het goed om de huid te ontdoen van teveel aan dode huidcellen. Dit kun je doen met salicylzuur. Gebruik bij een actieve acne geen peeling met korrels. Dit kan de acne alleen maar meer irriteren en verergeren doordat je het openmaakt en de bacteriën verspreiden.

Verzorgen
Kies voor een vetvrije en antibacteriële gel-crème. Hoe meer olie in de crème, hoe sneller de talgklieren geïrriteerd worden, verstoppen en gaan ontsteken.

Musthave ingrediënten bij acne
– Salicylzuur: Verwijdert dode huidcellen en voorkomt verstopping van de talgklieren.- Benzoylperoxide: Doodt de ‘Probionibacterium-Acnes’ bacterie die acne kan veroorzaken. Het remt de talgproductie en werkt licht peelend. Smeer benzoylperoxide niet alleen op het puistje zelf, maar op het hele aangedane gebied. Puistjes doen er ongeveer twee weken over om te voorschijn te komen. Met andere woorden: Als je met een cosmetica product alleen de bestaande puistjes behandelt, zal de acne over twee weken dus niet verbeterd zijn. Bij acne heeft een spot-treatment dus niet veel zin.
– Retinol: Retinol is afgestemd van vitamine A. Door vitamine A delen de huidcellen sneller waardoor de huid zich sneller gaat vernieuwen. Dit zorgt ervoor dat de huid sneller van onzuiverheden hersteld. Kan oraal (Isotretoïne) en lokaal gebruikt worden.

Behandelingsmogelijkheden
Het is belangrijk dat de huid extreem goed gereinigd wordt. Dit kan gedaan worden d.m.v. chemische peelings en het zuiveren van de huid door een professional. Wanneer de acne rustig geworden is hebben we ook mooie behandelingen om de littekens te verzachten!

Medicijnen
Soms redden we het niet met alleen een aangepaste verzorging. Mochten de juiste verzorgingsproducten niet voldoende zijn, dan kun je altijd bij een arts of dermatoloog langsgaan voor een verbeterende medicatie kuur. Dit wel in combinatie met goede verzorging van de huid zodat de huid niet teveel uitdroogt. Medicijnen die hierbij voorgeschreven kunnen worden zijn bijvoorbeeld orale antibiotica, anticonceptie pillen, crèmes/gels/lotions (Eryacne, Benzoylperoxide) of een vitamine A preparaat lokaal of oraal (Isotretoïne). Laat je hierin altijd goed adviseren!

Andere tips en trucs
Er zijn nog meer dingen die acne kunnen veroorzaken waar je misschien niet meteen bij na zal denken.Zo als het overmatig aanraken van de huid. De handen zitten altijd vol bacteriën. Zorg ervoor dat je iets vaker je handen wast en probeer niet te vaak aan je gezicht te zitten. Ook een telefoon bevat veel bacteriën. En je begrijpt wel dat je met bellen die vuile telefoon tegen je gezicht aan houdt. Make-up kwasten kunnen ook de boosdoener zijn. Heb jij deze ooit al wel eens gereinigd?

Slapen op een satijnen kussensloop kan enorm helpen met een acne huid. Acht uur per dag lig je op een kussensloop. Wanneer je op katoen slaapt kan dit behoorlijk irriterend tot zelfs pijnlijk werken bij een acne huid. Satijn verlicht deze irritatie en pijn waardoor u ‘s ochtends zonder pijnlijke huid wakker word.

Zon
Regelmatig zonnen met acne kan gunstig uitpakken. Ultraviolette straling maakt acne minder actief. Ga niet voor een intensieve blootstelling, dat wordt alleen maar schadelijk. Pas bij zonnen ook op welke producten je gebruikt, benzoylperoxide, fruitzuren en vitamine A kunnen je overgevoelig maken voor zon. En denk erom dat je de huid wel insmeert. Want verbranding in de huid verdwijnt nooit en zal na vele jaren tevoorschijn komen als pigmentvlekken.

Resultaat: Detox van de huid
Het kan zijn dat de huid eerst verslechterd bij aanpassing van de voeding voor je verbetering ziet. Dit komt omdat de huid en het lichaam een ontgiftingsfase door kan gaan maken. De huid vernieuwt elke 4 tot 6 weken. Na 6 weken kun je al verbetering zien maar misschien nog niet zoveel als je zal hopen. Wanneer er verslechtering optreed kan dit een goed teken zijn: de huid is druk bezig met detoxen. Stop dus niet meteen! Soms moet je de afvalstoffen eerst kwijt raken voordat het verbetert.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s