Collageen

Wat is collageen?

Collageen in onze huid is verantwoordelijk voor de stevigheid en kracht in de huid. Het is een eiwit dat gemaakt wordt door de fibroblasten en ze zorgen voor de “vulling” in onze huid. Collageen vezels maken we zelf aan maar na ons 25ste levensjaar neemt dit langzamerhand af. Wanneer de productie van collageen afneemt zal de stevigheid in onze huid minder worden en zal de huid slapper worden en rimpels vertonen.

Bij het ouder worden, worden de collageenvezels ook harder en gaan ze aan elkaar plakken (lees: versuikering. Dit is het samen klonteren van de collageen vezels). De gehele structuur ervan wordt stijver en verliest aan elasticiteit.Daarnaast kunnen we collageen vergelijken met een tompouce. Wanneer we de vulling tussen de tompouce weg eten zakt het koek dakje vanzelf in. Wanneer collageen in onze huid minder word aangemaakt zal onze huid dus ook in zakken en in combinatie met de versuikering van collageen vezels zullen er rimpels ontstaan.

Hoe komt het nu dat het collageen in de huid afneemt?

Collageen is erg gevoelig voor erosie: dat wil zeggen dat het erg gevoelig is voor blootstelling aan de zon, rekken en strekken van de huid (het gaat slijten). Ook kunnen wondjes en littekenvorming de collageen productie aantasten. Wanneer je dus last hebt (gehad) van acne zal de collageen productie in de huid sneller afnemen.

Hoe beschermen we ons collageen?

Voornamelijk is het ontzettend belangrijk om onze huid te beschermen tegen de zon en andere heftige weersinvloeden. Daarnaast wordt vitamine C als co-enzym ingezet die ook weer de collageen vezels zal beschermen. Dus goed smeren met antioxidanten!

Voeding

Maar vergeet niet om ook op je voeding te letten! Neem ontzettend veel vitamines en mineralen tot je uit groenten en fruit. Hierin zitten antioxidanten die je huid helpen met het bestrijden tegen de vrije radicalen.

Let hierbij vooral op de vitamines A, C en E. Vitamine A (ook wel bekent als retinol): Stimuleert het vernieuwingsproces van de cellen. Daardoor wordt nieuwe collageen ook weer aangemaakt. Eet vette vis, wortelen, abrikozen en pompoen.

Vitamine C: Werkt regenererend, herstelt pigmentvlekjes en beschermt je huid. Supersterk antioxidant. Vitamine C vind je in bijna alle groente en fruitsoorten (vooral de groene groentes en de kool soorten). Omdat groente en fruit vaak onrijp wordt geplukt en de vitamine C pas  gevormd word in de laatste fase van het rijpen, is het erg moeilijk om dit binnen te krijgen via je voeding. Je kunt vitamine C dus het beste nemen via voedingssupplementen. Veel mensen hebben een hoog tekort aan vitamine C.

Vitamine E: De opruimer als het aankomt op vrije radicalen. Deze zullen je huid dus beschermen tegen de oxidatie. Vitamine E vind je in vette vis, noten, peulvruchten koudgeperste olie, zaden en pitten.

Stop daarnaast met het nuttigen van suiker, koffie, verzadigde vetten (vooral transvetten), alcohol en stop met roken.

Weet dat rimpels nooit kunt tegengehouden kunnen worden, maar we kunnen het wel vertragen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s